Inne czynności notarialne w Warszawie

Notariusz Magdalena Zaręba oferuje kompleksową obsługę notarialną spraw przynależnych notariuszowi na rzecz mieszkańców Warszawy i województwa mazowieckiego. Dowiedz się, jakie jest znaczenie planowanych czynności, jakie potrzebne są dokumenty i informacje, ile wynoszą koszty notarialne, podatki i opłaty, a następnie zaplanuj wizytę u notariusza.
Umów spotkanie z notariuszem

Zapraszamy do kontaktu z notariuszem. Wyjaśnimy wątpliwości związane z planowaną czynnością notarialną, zapoznamy się z jej szczegółami, wyjaśni znaczenie czynności prawnej, przedstawimy listę potrzebnych dokumentów i koszty.

Notariusz Magdalena Zaręba ma wieloletnie doświadczenie w obsłudze notarialnej wszystkich czynności, którym strony są obowiązane lub pragną nadać formę notarialną. Do tych czynności należą w szczególności:

  • sporządzanie protokołów,
  • sporządzanie poświadczeń notarialnych,
  • sporządzanie ugód notarialnych,
  • sporządzanie pełnomocnictw,
  • sporządzanie umów o ustanowienie odrębnej własności lokalu,
  • sporządzanie oświadczeń o dobrowolnym poddaniu się egzekucji,
  • sporządzanie oświadczeń woli o ustanowieniu fundacji,
  • sporządzanie protestów weksli i czeków,
  • przyjmowanie na przechowanie dokumentów, pieniędzy i papierów wartościowych,
  • sporządzanie projektów aktów, oświadczeń i innych dokumentów..
kancelaria notarialna warszawa wola

Pełnomocnictwo notarialne w Warszawie

Pełnomocnictwo pozwala na dokonywanie czynności w imieniu i na rzecz osoby zainteresowanej, działa wówczas pełnomocnik. Udzielenie pełnomocnictwa jest jednostronną czynnością, dokonuje jej mocodawca bez udziału pełnomocnika. Może ono obejmować ogół spraw (pełnomocnictwo ogólne), określony rodzaj czynności (pełnomocnictwo rodzajowe) lub jedną konkretną sprawę. Forma udzielenia pełnomocnictwa zależy od wymogów prawa lub umowy. Pełnomocnikiem może być osoba fizyczna, także w przypadku ograniczonej zdolności do czynności prawnej, jednak wymaga to zgody mocodawcy.

Pełnomocnik nie może dokonywać czynności na swoją korzyść, chyba że jest to wyraźnie zapisane w pełnomocnictwie. Nielegalne działanie poza upoważnieniem powoduje nieważność czynności. Pełnomocnictwo można odwołać, lecz musi być to jasno poinformowane pełnomocnikowi. Pełnomocnictwo wygasa po wykonaniu czynności, śmierci mocodawcy lub pełnomocnika.

Prokura, szczególny rodzaj pełnomocnictwa, pozwala na reprezentowanie przedsiębiorcy i wygasa w razie śmierci prokurenta, ale trwa w przypadku śmierci przedsiębiorcy lub likwidacji firmy. Informacje na temat dokumentów wymaganych do udzielenia pełnomocnictwa udziela notariusz.

W kancelarii notariusz Magdaleny Zaręby w Warszawie sporządzamy następujące rodzaje pełnomocnictw:

  • Pełnomocnictwo ogólne, udzielane do wykonywania czynności nie przekraczających zakresu zwykłego zarządu, w tym do administrowania swoim majątkiem. Takie pełnomocnictwo powinno zostać udzielone w formie pisemnej pod rygorem nieważności, ale nie wymaga precyzowania zakresu czynności, do których upoważniony jest pełnomocnik.
  • Pełnomocnictwo rodzajowe, udzielane aby pełnomocnik mógł w imieniu mocodawcy cyklicznie wykonywać określony rodzaj czynności. Treść pełnomocnictwa rodzajowego musi jasno stanowić, jakiego dokładnie rodzaju czynności dotyczy, a zakres wskazanych czynności może mieścić się w ramach wyznaczonych przez zwykły zarząd, ale również może wykraczać poza jego zakres.
  • Pełnomocnictwo procesowe, pozwalające pełnomocnikowi na reprezentowanie mocodawcy w trakcie czynności sądowych, w tym do stawiennictwa w sądzie czy uczestnictwa w rozprawach. W przypadku pełnomocnictwa procesowego istnieją ograniczenia w zakresie podmiotów mogących występować jako pełnomocnik procesowy.
  • Pełnomocnictwo szczególne, ściśle określające zakres udzielanych kompetencji. Takie pełnomocnictwo upoważnia wyłącznie do wykonania jedynie wskazanej w nim czynności. Jeżeli w odniesieniu do danej czynności wykonanie jej w ważny sposób wymaga konkretnej formy, także i pełnomocnictwo musi zostać sporządzone właśnie w takiej formie.

Poświadczenie notarialne w Warszawie

Notariusz pełni istotną rolę poprzez dokonywanie urzędowych poświadczeń związanych z wydarzeniami o znaczeniu prawnym, dotyczących dokumentu lub osoby przedstawiającej dany dokument. Poświadczenia te obejmują:

  • weryfikację zgodności kopii, odpisów i wyciągów z pierwotnym dokumentem,
  • potwierdzenie tożsamości lub obecności osoby,
  • ustalenie pewnej daty oraz
  • autentyczności podpisów.

W celu sporządzenia poświadczenia notarialnego, wymagane jest osobiste stawiennictwo zainteresowanej osoby oraz posiadanie ważnego dokumentu tożsamości, a w w niektórych przypadkach również dodatkowego dokumentu związanego z poświadczeniem.

Oświadczenie o poddaniu się egzekucji

Dobrowolne poddanie się egzekucji to dodatkowe zabezpieczenie dla wierzyciela, umożliwiające szybsze egzekwowanie należności poprzez akceptację oświadczenia notarialnego jako tytułu egzekucyjnego. Kodeks postępowania cywilnego określa szczegółowo warunki skutecznego oświadczenia oraz rolę sądu klauzulowego, który nie bada zasadności zobowiązania, lecz jedynie formalne aspekty oświadczenia. Dobrowolne poddanie się egzekucji może zabezpieczać zapłatę ceny sprzedaży, wydanie nieruchomości lub roszczenia z umów, np. najmu. W przypadku najmu okazjonalnego, oświadczenie najemcy o egzekucji stanowi załącznik do umowy najmu, a ustawa reguluje wysokość wynagrodzenia notariusza za jego sporządzenie.

Notariusz Magdalena Zaręba w Warszawie sporządza w formie aktu notarialnego oświadczenia o poddaniu się egzekucji, w szczególności:

  • na podstawie art. 777 § 1 pkt 4 lub pkt 5 Kodeksu postępowania cywilnego tytułem zabezpieczenia zapłaty kwoty wynikającej z określonego stosunku prawnego np. tytułem zabezpieczenia spłaty kredytu bankowego, tytułem zabezpieczenia zwrotu pożyczki,
  • na podstawie art. 777 § 1 pkt 4 Kodeksu postępowania cywilnego tytułem zabezpieczenia wydania nieruchomości w posiadanie strony kupującej.

Inne czynności notarialne – koszt notariusza w roku 2025

Opłaty za czynności notarialne podejmowane przez notariuszy reguluje Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie maksymalnych stawek taksy notarialnej. W rozporządzeniu określone są stawki maksymalne honorarium notariusza w konkretnej sprawie, jednak każdorazowo cena wykonanej usługi ustalana jest indywidualnie na podstawie analizy dokumentów konkretnej sprawy.

Składniki kosztów notariusza w transakcjach związanych z obsługą spraw spadkowych

Na koszty pobierane przez notariusza w przypadku spraw spadkowych składają się najczęściej:

  • taksa notarialna,
  • podatki pobierane w imieniu Skarbu Państwa przez notariusza, takie jak podatek darowizny, PCC, VAT,
  • koszt wypisów – 6 zł za każdą rozpoczętą stronę.

Wysokość taksy notarialnej

W większość przypadków, na przykład przy sporządzaniu oświadczenia o poddaniu się egzekucji, podstawą ustalenia wysokość taksy notarialnej jest wartości przedmiotu sprawy. Honorarium notariusza wynosi wtedy:

  • 100 zł przy wartości do 3000 złotych,
  • 100 zł + 3% od nadwyżki powyżej 3000 zł przy wartości powyżej 3000 do 10 000 zł,
  • 310 zł + 2% od nadwyżki powyżej 10 000 zł przy wartości powyżej 10 000 do 30 000 zł,
  • 710 zł + 1% od nadwyżki powyżej 30 000 zł przy wartości powyżej 30 000 do 60 000 zł,
  • 1010 zł + 0,4% nadwyżki powyżej 60 000 zł przy wartości powyżej 60 000 zł do 1 000 000 zł,
  • 4770 zł + 0,2% od nadwyżki powyżej 1 000 000 zł przy wartości powyżej 1 000 000 zł do 2 000 000 zł,
  • 6770 zł + 0,25% od nadwyżki powyżej 2 000 000 zł, ale nie więcej niż 10 000 zł lub 7500 zł (dla I grupy podatkowej) przy wartości powyżej 2 000 000 zł.

Pozostałe stawki taksy notarialnej

  • pełnomocnictwo do dokonania jednej czynności 30 zł;
  • pełnomocnictwo do dokonania więcej niż jednej czynności – 100 zł;
  • za poświadczenie własnoręczności podpisu albo odcisku palca osoby niepiśmiennej lub niemogącej pisać:
    • na dokumentach, jeżeli przedmiot jest oznaczony sumą pieniężną – 1/10 maksymalnej stawki, jaka należałaby się, gdyby dokument sporządzono w formie aktu notarialnego, nie więcej jednak niż 300 zł,
    • na pełnomocnictwach i innych dokumentach – 20 zł;
  • za poświadczenie zgodności odpisu z okazanym dokumentem, za każdą stronę – 6 zł;
  • za poświadczenie czasu okazania dokumentu, za każdą stronę – 6 zł;
  • za poświadczenie pozostawania przy życiu:
    • w celu otrzymania emerytury, renty lub innych świadczeń z ubezpieczenia społecznego – 5 zł,
    • w innym celu – 30 zł;
  • za poświadczenie pozostawania osoby w określonym miejscu – 30 zł.